Eu voi dona, dar tu?

Azi voi avea doua postari, una de interes national 😀 iar alta va fi o recenzie.Tin sa o anunt pe Clarra ca m-am ars la degetul aratator asa ca am o scuza serioasa pentru toate greselile de ortografie si exprimare :D.Bun, sa trecem la fapte!

Vreau sa va vorbesc despre importanta donarii de sange si cat de greu se descurca spitalele din Romania fara ajutorul donatorilor constanti.Stiu ca nu e un subiect legat de frumusete , dar e ceva legat de ingrijire, de ajutorare, de generozitate. Va spun un mic secret: in urma donarii de sange, organismul va produce celule noi intr-un ritm mai alert iar asta inseamna: regenerare si oxigenarea celulara si a tesuturilor.Na ca am facut legatura si cu frumusetea 😀 Aveti aici  un link spre cel mai complex site de informare asupra donarii de sange, stiu ca multa lume se ingrijoreaza pentru riscul de boli, de lesin etc asa ca CITITI CU ATENTIE!Eu donez de cel putin 2 ori pe an , anul acesta am donat o singura data dar mai e timp.Va postez cateva informatii ce mi s-au parut mie relevante iar apoi va povestesc cam cum decurge donatul de sange ( bineinteles, pot exista variatiuni,depinde de oras) :

  1. Celulele rosii (hematiile) – se pot pastra 35 zile si se folosesc in special la pacientii din salile de operatii si reanimare.In plus, sangele donat de o singura pesoana,in urma procesarii, poate ajuta aproximativ 10 persoane.Ganditi-va cand ati salvat viata a 10 persoane in ultima vreme:)
  2. Plasma – poate fi congelata si rezista pana la un an, este folosita in principal in tratamentele accidentatilor si bolnavilor cu arsuri (am suferit de arsuri grave la un moment dat, noroc ca nu am avut nevoie de operatie).
  3. Poti dona daca:

    • Ai varsta cuprinsa intre 18 si 62 ani;
    • Ai o greutate corporala minima de 50 kg;
    • Ai tensiunea arteriala maxima de 20 mmHg iar minima 10 mmHg;
    • Nu ai afectiuni de genul: boli de piele, sechele pulmonare, operatie de ulcer;
    • Au trecut 60 zile de la ultima donare.

    Daca esti hipertensiv (pana la 20 mmHg) trebuie sa stii ca este chiar recomandat sa donezi.

  4. Grupa 0 este cea mai valoroasa, dintr-un punct de vedere, pentru ca poate dona oricui.Mi s-a intamplat sa stau la coada la donare si sa exista o urgenta pt grupa 0.Am fost singura cu aceasta grupa, mi-au luat sange imediat.Va dati seama….daca nu eram eu sau altcineva cu grupa aceasta de sange, spitalul nedispunand de ea la momentul respectiv…..nici nu vreau sa ma gandesc cate decese exista in Romania pe an din cauza acestui lucru.

Ok….mai departe va documentati de pe site.Ce se intampla odata ce ajung la centrul de donare?

  • Primesti sau ceri un formular despre bolile tale,activitatea ta sexuala si uzul de droguri/alcool/tigari din ultimele 6 luni.Fiti sinceri, nu vreti sa puneti in pericol viata unor oameni, vreti sa ajutati.Din pacate, multe persoane sarace si care traiesc in conditii mizere vin sa doneze sange pentru acele bonuri de masa.Pe langa bonurile de masa, mai primit 50% reducere la un abonament pe transportul in comun si o zi libera de la servici ( yey pentru cei care lucreaza!).
  • Mergi cu formularul si cu buletinul la ghiseu (daca donezi pt prima oara, trebuie sa completezi si o fisa personala), doamna verifica si te trimite in camera urmatoare unde ti se va lua o cantitate minuscula de sange.Se cauta indicatori in sange ai sanatatii tale ( fier,magneziu,alte cele-trebuie sa fie la un nivel normal) si se decide grupa sangvina.Daca esti ok, esti trimis in alta camera unde te consulta un medic ( iti ia tensiunea, te intreaba din formularul completat etc)
  • Urmatorul pas e sala de asteptare/sala p donari.Intri cu toate actele ce ti-au ramas, te asezi pe un fotoliu mai special si incepe partea dureroasa:)) GLUMESC! Faceti-va curaj si mergeti la donat, nu e atat de rau cum pare, muscati-va putin buza si uitati-va in alta parte.In mai putin de 10 minute vi se ia cantitatea suficienta adica aprox 400 de ml.Daca vi se face rau sau resimtiti ca ceva nu e in ordine, anuntati asistenta imediat, nu va fie rusine:)
  • Dupa , e indicat sa va asezati, sa stati linistiti 2,3 minute, sa respirati normal si apoi sa beti doua trei guri de apa si sa manacati ceva dulce sau orice va pofeste inima .Am uitat sa mentionez ca nu aveti voie sa beti alcool inainte cu o zi si nici sa mancati gras cu o seara inainte sau in dimineata donarii.IN NICI UN CAZ SA NU MERGETI NEMANCATE, NU VI SE IAU ANALIZE DE SANGE, CI DONATI SANGE!MANCATI UN IAURT  CU CEREALE, UN OU FIERT, FRUCTE SI LEGUME!Daca nu mancati corect, nu va ies nici indicatorii bine si poate nu va da voie sa donati sau vi se face rau pe fotoliu.
  • Undeva in cladirea unde ati donat exista un ghiseu unde mergeti (daca vreti) sa va ridicati bonurile respective si reducerea si motivarea absentei de la lucru.

Daca mai aveti alte intrebari/nelamurir/comentarii , mailul meu este : tacaciucristina [at] yahoo dot com

12 gânduri despre „Eu voi dona, dar tu?

  1. andreea spune:

    prietena mea cea mai buna doneaza sange in fiecare luna! e foarte constiincioasa la capitolul asta 😀

    • foarte bine face!desi o data pe luna e putin cam des dar daca e sanatoasa si mananca sanatos si bine , organismul se reface repede.Macar o data pe an merita sa mergi, ramai cu un sentiment ft placut iar daca sanatatea nu te lasa sa donezi, macar stii ca ai incercat.

  2. andreea spune:

    da, e des dar e viguroasa :)) eu din pacate nu pot sa donez.

    • da, exista conditii in care nu poti dona,mama de exemplu a avut o forma de hepatita si deci exclus! dar chiar si promovarea acestei actiuni intr-o conversatie cu prietenii poate sa aiba un efect pozitiv.eu m-amhotarat sa donez prima oara la cateva luni dupa o discutie serioasa de genul acesta.nu stii niciodata cata putere pot avea cuvintele!

  3. clarra spune:

    Ete na, te-ai ars la deget! Pretexte dom’le, pretexte 😛 lasand gluma la o parte, sper sa-ti treaca degetul cat mai repede :* pune albus de ou, apoi unguent de galbenele.

    Eu ii apreciez pe cei care doneaza sange, doar ca eu am o fobie teribila de ace. Urasc sa-mi ia sange… fug de analize… ca de tamaie :((

  4. Miu Miu spune:

    400 ml????:-o inainte sa citesc asta eram convinsa acum deja mi-e frica. este muuult :-S

  5. Chocolate spune:

    „Ai tensiunea arteriala maxima de 20 mmHg iar minima 10 mmHg”
    Nu te supara, dar la tensiunea asta avem o persoana moarta. Poate ai vrut sa spui 200 mmHg cu 100 mmHg. E o diferenta foarte mare. Stiu ca unele persoane prefera sistemul vechi de a-si masura tensiunea, exemplu 13 cu 8, dar nu se mai foloseste de ceva timp.

    Nu se cauta indicatori de sange, pentru aia se face ceva analiza mai complexa, treaba lor ce fac la laborator. Asistenta te inteapa in deget si pune pe lama o picatura de sange. Lama respectiva se introduce intr-un aparat, iar la 2-3 minute apare valoarea hemoglobinei din sange. Daca aceasta valoare e sub 12 nu poti dona, in primul rand pentru ca esti anemica si exista riscul sa ti se faca rau, iar in al doilea rand pentru ca la o valoare mica a hemoglobinei sangele este diluat si nu poate fi folosit pentru o alta persoana.
    Nu se decide grupa sanguina. Aia e deja decisa de cand te-ai nascut. Doar se afla.

    Fiind asistenta, trebuia sa precizez, cred ca nu te superi. 🙂

    Eu am vrut sa donez acum aproximativ o luna in urma. Persoana pentru care am vrut sa donez avea aceeasi grupa de sange si acelasi Rh, dar nu m-au lasat din cauza hemoglobinei mici.

    • poate nu m-am exprimat ft clar de fiecare data.datele despre tensiunea arteriala le-am luat de pe siteul mentionat mai sus.cand am spus indicatori,m-am referit la acei indicatori pe care i-ai enumerat tu care iti dau sau nu voie sa donezi,nu stiam ca e doar hemoglobina.de ex pe mie mi-a spus odata ca am prea putin fier in sange si sa revin altdata.cand am spus se decide, am vrut sa spuna ca se afla,dar ma gandeam ca e obvious ce am vrut sa transmit:)) multumesc de atentionare oricum, poate am indus in eroare cu micile/marile mele greseli de exprimare

Lasă un răspuns

